Strona główna | Kontakt 
 



ZALECENIA DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI GOSPODARKI LIPIDOWEJ

1. NAJWAŻNIEJSZE JEST ZMNIEJSZENIE CIĘŻARU CIAŁA DO WAGI NALEŻNEJ.

2. WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE.

Tłuszcze

Powinno się zasadniczo zmniejszyć spożycie tłuszczy. Zaleca się ograniczyć spożywanie tłuszczy zwierzęcych, które należy zastępować roślinnymi, gdyż w odróżnieniu od nich nie zawierają cholesterolu, lecz nienasycone kwasy tłuszczowe. Należy, więc używać do smarowania margarynę dietetyczną. Smażyć należy na patelniach pozwalających na przygotowanie potrawy na małej ilości tłuszczu. Do smażenia używamy oleju oliwkowego i rzepakowego. Należy unikać długotrwałego wysmażania.
RYBY: Tłuszcz w nich zawarty jest szczególnie wartościowy. Spożywanie 2-3x w tygodniu ryb morskich należy do profilaktyki zawału serca. Chcę podkreślić, że samym zwiększeniem ilości tłuszczu zawartego w rybach nie można zniwelować nadmiaru cholesterolu.

Cholesterol

Każda osoba mająca podwyższony poziom cholesterolu musi konsekwentnie dążyć do do jego zmniejszenia, przede wszystkim poprzez ograniczenie jego spożycia.
MIĘSO - cholesterol jest substancją występującą zawsze z tłuszczem, zatem im produkt spożywczy bogatszy w tłuszcz tym więcej zawiera cholesterolu. Dlatego do diety nadaje się mięso kury i indyczki bez skóry, chude mięso cielęce i wołowe. Trzeba też zwracać uwagę na zawartość tłuszczu w wędlinach. Chuda wędlina drobiowa zawiera mniej niż 5% tłuszczu. PODROBY - Z podrobów trzeba całkiem zrezygnować, ze względu na wielką w nich zawartość cholesterolu (pasztety, kiełbasa pasztetowa, wątrobianka, salceson, głowizna, metka).

Na co jeszcze należy uważać?

Błonnik pośrednio zmniejsza zawartość cholesterolu we krwi. Wiąże on w jelicie kwasy galenowe powstające z cholesterolu. Dzięki temu nie są one wchłaniane, lecz wydalane i organizm musi je tworzyć z cholesterolu od nowa.
Dlatego jedzmy dużo produktów bogatych w błonnik, takich jak produkty całoziarnowe (pełnoziarniste) owoce, warzywa i rośliny strączkowe. Jedzmy dużo owoców gdyż dostarczają witamin, soli mineralnych i błonnika witaminy dzięki swoim właściwościom mają działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe, potas i magnez obniżają ciśnienie, błonnik przeciwdziała rozwojowi raka jelita. Zaleca się także spożywanie dużej ilości cytrusów,roślin strączkowych i płatków owsianych, co także powoduje zmniejszenie poziomu cholesterolu.

3. SPORT

Niezwykle istotny jest ruch. Minimalna dawka ruchu zalecana przez WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) to trzy w tygodniu uprawianie ruchu o takim natężeniu, aby akcja serca wynosiła 130 uderzeń na minutę.Zalecenie to jest tak ważne jak normalizacja masy ciała i dieta.