Tabele zawartości cukrów

Tabele zawartości cukrów

Laktoza

PRODUKT ZAWARTOŚĆ LAKTOZY (g)
mleko krowie 0,5- 3,5% tłuszczu 4,6 - 4,9
mleko kozie 4,4
mleko owcze 5,1
mleko odtłuszczone, w proszku 51
mleko pełne, w proszku 39
mleko zagęszczone, niesłodzone 9,4
mleko zagęszczone, słodzone 10,3
jogurt naturalny 2% tłuszczu 4,6
jogurt owocowy 5
kefir 2% tłuszczu 4,1
maślanka 0,5% tłuszczu 4,7
serwatka 5,1
sery żółte 0,1
ser biały; tłusty, półtłusty, chudy 2,9 - 3,1
ser typu „Feta” 1
serek homogenizowany, pełnotłusty 2
serek homogenizowany, owocowy 2,6 - 2,9
serek ziarnisty 3,3
serek typu fromage 2
ser topiony 1
lody 4,4
deser mleczny, ryżowo-jabłkowy 2,7
śmietanka kremowa, 12%-30% tłuszczu 3,1 - 3,9
śmietanka do kawy, 9% tłuszczu 4

 

DIETA FODMAPS

Wykorzystywana jest w łagodzeniu objawów zespołu jelita drażliwego (irritable bowel syndrome – IBS).

Badania wykazały, że węglowodany łatwo fermentujące, słabo wchłaniane i o wysokim ciśnieniu osmotycznym, do których zalicza się fruktozę, laktozę, fruktany oraz alkohole polihydroksylowe (do grupy tej zalicza się sztuczne środki słodzące, takie jak sorbitol, mannitol, maltitol, ksylitol), mogą nasilać objawy bólowe w (IBS). Uznaje się więc, że dieta o małej zawartości FODMAP jest skuteczną formą leczenia dietetycznego tej choroby.

Nie jest to dieta, którą należy stosować do końca życia. Składa się ona z dwóch etapów. W pierwszej fazie eliminuje się na 6–8 tygodni produkty zawierające duże ilości FODMAP. Po tym czasie w miarę ustępowania objawów IBS przechodzi się do etapu drugiego, w którym dietę należy stopniowo rozszerzać (biorąc pod uwagę indywidualną tolerancję) o produkty zawierające więcej FODMAP.

 

NIEZALECANE

DOZWOLONE

warzywa

cebula, szparagi, karczochy, brokuły, kalafior, patisony, brukselka, soczewica, groszek zielony, pory, buraki ćwikłowe, kapusta, grzyby, koper włoski, czosnek

marchew, pomidory, ogórki, papryka o wydłużonych strąkach, kapusta chińska, kiełki bambusa, seler, kukurydza, bakłażan, sałata, dynia, kabaczek, słodkie ziemniaki, szczypior

owoce

jabłko, gruszka, mango, gruszka chińska, arbuz, nektarynka, brzoskwinie, morele, śliwki, owoce suszone, owoce z puszki 

banany, winogrona, kiwi, mandarynki, pomarańcze, ananasy, grejpfruty, cytryny, jagody, truskawki

produkty mleczne

twaróg, delikatne sery (mascarpone, ricotta),  mleko skondensowane, jogurty, maślanka,  mleko (krowie, owcze, kozie), kwaśna  śmietana, bita śmietana, mleko sojowe 

ser (szwajcarski, cheddar, parmezan, mozzarella), ser brie, ser camembert, mleko migdałowe, mleko ryżowe, masło, masło orzechowe, margaryna

białka

nasiona roślin strączkowych: soczewica,  ciecierzyca, fasola, soja

mięso, ryby, drób, jaja, tofu

produkty zbożowe

żyto, produkty pszenne, pieczywo pszenne,  płatki śniadaniowe pszenne z suszonymi  owocami, makaron pszenny

pieczywo bezglutenowe, mąka orkiszowa, chleb orkiszowy na zakwasie, płatki ryżowe, mąka owsiana, płatki owsiane, makaron bezglutenowy, ryż, komosa ryżowa

orzechy, nasiona

orzechy nerkowca, pistacje

orzechy włoskie, migdały, orzeszki ziemne, orzechy pekan, orzeszki piniowe, orzechy makadamia, ziarna sezamu, pestki dyni, nasiona słonecznika (wszystkie powyższe w ilości 1 małej garści)

inne

syrop z agawy, miód, syrop glukozowo- fruktozowy (high fructose corn syrup – HFCS),  słodziki (sorbitol, mannitol, maltitol, ksylitol) 

cukier kryształ, syrop klonowy, aspartam, stewia

 

PRODUKTY O WYSOKIEJ I NISKIEJ ZAWARTOŚCI FRUKTOZY

 

POKARMY O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI FRUKTOZY

ZAMIENNIK O NISKIEJ ZAWARTOŚCI FRUKTOZY

owoce

wszystkie owoce, które nie znajdują się na liście dozwolonych, zwłaszcza soki, suszone owoce (takie jak suszone śliwki, rodzynki lub daktyle) i owoce w puszkach w formie soku lub syropu

awokado, żurawina, limonki, cytryny, melon, ananas, truskawki, mandarynki, banany

warzywa

karczochy, szparagi, brokuły, sos czatni, por, grzyby, okra, cebula, groszek, papryka, szalotka, pasta pomidorowa, produkty z pomidorów (pomidory w puszkach, ketchup)

pędy bambusa, buraki, kapusta chińska, marchew, seler, szczypiorek, zielona papryka, kapusta, pietruszka, pomidor, śliwka, rzodkiew, rabarbar, szpinak, słodkie ziemniaki, rzepa, białe ziemniaki, dynia. Warzywa, które są dozwolone ale z większym prawdopodobieństwem mogą wywoływać gazy: brukselka, kapusta, kalafior, sałata

ziarna zbóż

żywność zawierająca pszenicę jako główny składnik (pieczywo, makarony, kuskus), ziarna z dodatkiem suszonych owoców, ziarna z dodatkiem HFCS

mąka gryczana, płatki kukurydziane, mąka kukurydziana, tortille kukurydziane, pieczywo zawierające gluten, krakersy i makarony bez dodatku HFCS, kasza, płatki owsiane, popcorn bez HFCS, komosa ryżowa, ryż, pieczywo żytnie bez dodatku HFCS, makarony wykonane z dozwolonych ziaren. Rośliny strączkowe, tofu (trzeba wziąć pod uwagę, że mają one większą tendencję do nasilania gazów i może być konieczne unikanie ich), masła orzechowe, które nie zawierają HFCS

mięso

marynowane lub przetworzone mięso zawierające niedozwolone składniki

zwykłe nieprzetworzone mięso dowolnego typu (wołowina, kurczak, ryby, jaja itp.).

produkty mleczne

każdy produkt z HFCS. Należy być szczególnie ostrożnym, stosując jogurty i aromatyzowane mleczka

mleko, ser, jogurt, mleko sojowe, mleko ryżowe, mleko migdałowe bez dodatku HFCS

zamknij